Kategori: Community

Pojkar pratar onlineidentitet

Apropå onlinetillvaro, communities och virtuella ekonomier så som Project Entropia (som jag skrev om i dec -04) så handlar det senaste avsnittet av podcasten Utbyggarna om ”virtuella världar, massiva onlinespel och communities. Identitet, köp och försäljning av spelkaraktärer och kopplingen till den fysiska världen är några diskussionsämnen som dyker upp.” ”Vem är mitt riktiga jag när jag spenderar mer tid online än vad jag gör med andra människor på jobbet, i skolan, i verkligheten? Vem är jag?”

Det här är den nya ekonomin

Några tankar kring spelvärlden ur ekonomisk synvinkel: Vid en sökning på Warcraft på den populära annonstjänsten Blocket hittar man otaliga exempel på nätverksspelande individer beredda att sälja sin karaktär i spelet World of Warcraft till personer som vill slippa levla (spela sig igenom olika nivåer/levels). Priserna ligger från 150kr upp till nästan 5000kr bland de aktuella annonserna. Det finns även speciella marknadsplatser för WoW-relaterad försäljning. På Allakhazams magical realm finns en guide till World of Warcraft Economics. Där går man igenom fem sätt att tjäna pengar med hjälp av spelet, vilket inte är så långt ifrån traditionell