I år genomför jag Blogg100-utmaningen tillsammans med kollegorna på Intellecta Corporate. Jag måste säga att det än så länge går över förväntan. Så här nästan halvvägs in i utmaningen har vår blogg fyllts med en mängd olika typer av inlägg från många olika personer.
Eftersom Bisonblog är min egen blogg, så tänkte jag dock tipsa om ett inlägg jag skrivit själv idag. Det handlar om hur rysk propaganda når Sverige och innehåller även en slags allmän uppmaning om att bli lite mer mediekritiska. Det är ju supervalår trots allt.
”För att lyckas med en psyops-kampanj (som ofta har stora likheter med civila kommunikationskampanjer) krävs stor kännedom om målgruppen som budskapet är tänkt att påverka. Ofta finns stora kulturskillnader mellan parterna i en konflikt vilket kan göra det extra svårt att anpassa kommunikationen.
Tidigare i år spreds rapporter om hur svenska försvarsmaktsanställda blivit kontaktade via Twitter av svensktalande (men rysslandsbaserade) twitteranvändare som velat ställa frågor kring att ”jobba statligt i Sverige”. Kontakterna ses som bevis på att det sker underättelsearbete via sociala medier för att kartlägga svenskarnas olika roller inom Försvarsmakten, men också som ett sätt att undersöka hur opinionen ser ut i Sverige kring Ryssland som nation.”
Ur inlägget: Vem tjänar på att du sprider informationen vidare?