Den här veckans länksamling blir återigen Facebook-dominerad. Det är inte så konstigt med tanke på vilken särställning företaget har och hur det påverkar individer, grupper och samhällen. Och det är ingen tvekan om att det amerikanska presidentvalet blev vändpunkten som till slut satte blåslampa på debatten om Facebooks demokratiska roll och maktposition. Men även hur sociala medier påverkar oss som individer har blivit en del i det frågebatteri som både media och politiker riktar mot Facebooks ledare.
Som du ser i en av länkarna nedan har det gått så långt att Facebook själva rapporterar om forskningsresultat som visar att en viss typ av sociala medier-användande kan leda till negativa effekter för användarna. Sammantaget är det en betydligt mer ödmjuk tonalitet från den blåa jätten i väst.
Söndagslänkarna. Varje söndag publicerar jag några av de länkar jag samlat på mig under den senaste veckan. Vill du ha ett automatiskt mail i din inbox med inläggen kan du registrera dig här.
Wired: Inside the two years that shook Facebook – and the world
”The past year has also altered Facebook’s fundamental understanding about whether it’s a publisher or a platform. The company has always answered that question defiantly—platform, platform, platform—for regulatory, financial, and maybe even emotional reasons. […] You can’t make the world more open and connected if you’re breaking it apart. So what is it: publisher or platform? Facebook seems to have finally recognized that it is quite clearly both.”
KIT – Robert Brännström: Vad ska KIT göra nu när Facebook har förändrat newsfeed-algoritmen?
”Den frågan i lite olika varianter har ställts till mig och mina kollegor på KIT sedan det blev känt att Facebook gör en strategi-förändring mot mer innehåll från vänner och familj, och mindre nyhetsinnehåll.”
Brit Stakston: Unilever gör det många svenska medier borde gjort först
”Äntligen händer något i relation till Facebook som är efterlängtat. Att allt fler aktörer funderar över alternativ.”
Computer Sweden: Köpcentrum riskerar att gå under när e-handeln växer. Är det bra eller dåligt för våra städer?
”Vi har tidigare ratat butikerna i stadskärnan för jättelika handelsområden i utkanten eller gallerior. Men snart lämnar vi dem åt sitt öde och handlar på nätet i stället. Stadskärnan blir i stället platsen för tjänster och underhållning – i bästa fall.”
Elinor Cohen: It’s time to address the elephant in the room: Influencers don’t really influence anything or anyone!
”This post is about something else altogether. It’s about the very concept of “influence” and the fundamental difference between “influence” and “thought leadership”.”
Buzzfeed: He Predicted The 2016 Fake News Crisis. Now He’s Worried About An Information Apocalypse.
“What happens when anyone can make it appear as if anything has happened, regardless of whether or not it did?” technologist Aviv Ovadya warns.
Facebook Newsroom: Hard Questions: Is Spending Time on Social Media Bad for Us?
”Psychologist Sherry Turkle asserts that mobile phones redefine modern relationships, making us “alone together.” In her generational analyses of teens, psychologist Jean Twenge notes an increase in teen depression corresponding with technology use. Both offer compelling research.”