I vår lilla insnöade webb-bubbla är det lätt att tro att alla förstått och hakat på trenden med sociala medier, virusmarknadsföring eller vad som nu råkar vara det nya svarta. För att ta reda på hur saker och ting egentligen ligger till träffade jag för Internetworlds räkning marknadscheferna hos försäkringsbolaget If och Svenska spels skraplotter. Uppgiften var att se hur två större företag tänker kring digital marknadsföring och hur den nya tekniken påverkar strategierna. Reportaget finns med i senaste numret av tidningen och idag publicerades det på Internetworlds sajt.
Ur artikeln
"Caroline Glansén reflekterar kring användargenererat innehåll.
– Allt flyter samman. Det blir ett
enda medium i framtiden. Det är svårt att veta om trenden med
användargenererat innehåll fortsätter. Just nu tyder mycket på det. Men
människor vill också bli underhållna och inte göra allt själva, säger
hon.Mikael Hellman tror att en stor utmaning i framtiden blir att individanpassa budskap i stor skala.
– Precis som direktmarknadsföring
så har man stora möjligheter att målgruppsanpassa marknadsföringen på
nätet. Jag tror att en av utmaningarna i framtiden blir att
industrialisera den segmenteringen. Individanpassade banners är en av
möjligheterna. Som företag gäller det att inte trampa fel när man ger
sig in i sociala medier, säger Mikael Hellman."
Svenska Spel lägger 10 procent av sin marknadsföringsbudget digitalt och If lägger cirka 20 procent. Det som slog mig när jag träffade de båda marknadscheferna är vilken skillnad det är nu jämfört med bara för några år sedan. Internet är inte en undanskuffad del av marknadsföringen utan i allra högsta grad närvarande i många olika delar och projekt. Precis som i människors privatliv alltså, vilket förstås gör förändringen helt logisk.