Många har skrivit om miljösökmotorn Growyn. Nu är det min tur. Grundarna av Growyn tycker att du ska göra en insats för miljön genom att använda deras sökmotor istället för Google. Rent tekniskt är Growyn baserad på Yahoos sökindex, så det är ingen ny revolutionerande sökteknik vi pratar om. Istället är idén att alla inkomster som genereras från sajten ska satsas på olika miljörelaterade projekt.
Growyn samarbetar med ett gäng organisationer, bland annat Naturskyddsföreningen, Stockholm Resilience Center och flera institutioner vid Stockholms universitet. Målet är även att starta en miljöportal där kända miljöprofiler bloggar om miljöfrågor och det ska gå att hitta miljörelaterad information.
"Vi stödjer inte organisationer som helhet, utan specifika projekt. De valda projekten kommer att följas upp kontinuerligt och vi kommer kommer att visa framstegen på sajten," säger Kurdi Rad, grundare av Growyn, i en intervju jag gjorde för Greentech Media.
Vem som helst kan ju sätta upp en söksajt baserad på Googles eller Yahoos sökteknik. Och det är många som försöker surfa på den gröna vågen för att få uppmärksamhet. Det som skiljer Growyn från snabbt producerade mashupsidor är enligt grundarna deras samarbete med miljöorganisationerna och deras relationsbyggande inom samma område, samt det faktum att de tydligt kommer att redovisa vilka projekt som får bidrag från sajtens intäkter. Growyn drivs dessutom som en ideell förening vilket borde minska risken för att de två entreprenörerna bara är ute efter en snabb exit i miljöns namn.
Ur intervjun hos Greentech Media:
"Being a non-profit organization, Kurdi Rad welcomes more initiatives
like Growyn. More competition means better support for the environment.
“It promotes the purpose,” she said. Growyn has set a target of 50,000 users before the end of the year.
It’s difficult to say exactly what it will mean in revenues, but Rad
expects it to convert to six-digit figures."
På bilden: Growyns grundare David Johansson och Kurdi Rad (Foto: Lisa Lundqvist)