Gitta Wilén hade länge saknat ett tankeverktyg som omfattar ett rimligt sätt att förhålla sig till organisationens (myndighetens, institutionens, företagets) deltagande närvaro online och hur det ska stötta affären. Så hon skapade ett manifest i 15 punkter och kallade det Narrative Experience.
Hallå där Gitta Wilén, du har skapat ett manifest om narrative experience, vad är det?
– Jag har arbetat med webb (design, tjänster och kommunikation) sedan IT-bubblans tid och har sett hur branschen har utvecklas. Det har skapats nya roller och begrepp allt eftersom. Därför skapade jag NX, Narrative Experience då jag saknade en rimlig kommunikation mellan UX:arna, User Experience, och utvecklarna. De som sitter med användartester lämnar oftast över skisser och funktioner till de som ska bygga, de berättar sällan vad de har hört. Utvecklarna får inte chansen att lyssna på användarna så att de i sin tur kan bidra med bra lösningar. Det var så det började för mig, frustrationen över att så få har möjligheten att lyssna.
– Sedan funderade jag vidare på vad det skulle innebära att ta det som vana att alltid be om en ”listening session” innan jag började att bygga en process eller till och med att skriva en text. Det är skillnad på att djuplyssna och att sno ihop en text.
Varför tycker du att det behövs?
– Jag vet att riktigt duktiga kommunikatörer har det i sig, de lyssnar på riktigt, sedan utgår de ifrån det för att förmedla sitt budskap på ett sätt som når sin mottagare. Detta arbetssätt är det definitivt värt att betala för.
Hur vill du att ditt manifest ska användas?
– Jag vill att det ska få finnas tid för och respekt inför att djuplyssna och att det är ett kraftfullt verktyg för att skapa en hållbar kommunikation. Idag arbetar jag som kommunikations- och kvalitetsstrateg och har tagit med mig narrative experience in i en helt ny värld, men det är precis lika viktigt. Kommunikation som bygger på förståelsen om vilket narrativ som det stöttar är precis lika viktigt där, även om det är kvalitetsprocesser i mycket stora infrastrukturprojekt.
Läs manifestet Narrative Experience – i 15 punkter.
Den här texten publicerades ursprungligen i nyhetsbrevet Fredrik Wass tänker på kommunikation. Du kan prenumerera här.