Gabriella Lahti, erfaren poddproducent med många prat- och dokumentärpoddar i bagaget. Hur ser trenderna ut på poddmarknaden just nu?
– Kommersiella snackepoddar inom kategorin ”pure entertainment”, såsom podden ”Ursäkta”, ”Alex&Sigges podcast” och ”Högt i tak” samt poddar inom kategorin ”true crime” så som ”Fallen jag aldrig glömmer”, ”Rättegångspodden” och ”Krimrummet” är heta just nu.
– Andra poddformat som också trendar går hand i hand med det ekonomiska läget som landet befinner sig i samt den världssituation som råder. Faktorer som skapar rädslor och oro får människor att söka sig till mer information.
Är det någon skillnad mot tidigare i vilka poddar som människor lyssnar på?
– Efter de kraftiga räntehöjningarna som bidrog till att många människors livssituation hastigt och plötsligt förändrades har jag märkt ett ökat intresse gällande självhjälpspoddar och poddar som förklarar eller berättar om det mänskliga psyket. Många söker kunskap om sig själva och sitt inre. Nyhetspoddar som informerar om världsläget eller zoomar in på ett specifikt område ökar också i popularitet.
– Jag märker också ett minskat intresse av svenska intervjupoddar där en person intervjuar en kändis om hens liv och karriär. Vi har hört samma kändisar säga samma saker i så många poddar nu att det helt enkelt inte är spännande längre. Lyssnare vill idag känna att de är en del av ett sammanhang, oavsett storlek. De som poddar blir lyssnarens ”kompisar”.
Om ett företag eller en organisation vill starta podd, hur ska man tänka?
– Den första frågan bör vara – vänder vi oss mot en intern eller extern målgrupp? Och andra frågan – hur pass intern eller extern? Till exempel kan ett företag som varje fredag skickar ut ett nyhetsbrev till företagets anställda använda sig av podd som ett komplement till nyhetsbrevet. Vd:n kanske vill, istället för att enbart förmedla veckosummeringen via text, även tala in det – för att skapa en mer personlig upplevelse. Podd kan vara ett utmärkt sätt att hålla anställda ajour om vad som sker inom organisationen på ett mer levande och lättförståeligt sätt än via massutskick på email.
– Företag kan också välja att starta en podd både i syfte att nå personer inom koncernen/organisationen och utanför. Ett exempel på detta är ”Tiliapodden” som jag (när jag jobbade på Greenhill Relations) startade upp och producerade för organisationen Tilia – för unga med psykisk ohälsa. Syftet var att nå ut till fler unga i landet som led av psykisk ohälsa, för att erbjuda stöd och hjälp.
– Om du vill göra företagspodd är det viktigaste att du kan lösa ett problem åt målgruppen eller underhålla den på ett unikt sätt. Lär känna din målgrupp och dess behov innan du bestämmer vad din podd ska ha för format och budskap.
Vilka tycker du har lyckats bäst med poddar där företag eller myndigheter är avsändare?
– Jag tycker att podden ”Föda Barn”, som jag producerade åt Danderyds Sjukhus när jag jobbade på Greenhill Relations, hade ett mycket lyckat koncept. Att prata om graviditet och förlossning, dessutom med direkt access till kunniga läkare och barnmorskor, gjorde att lyssnarna snabbt fick förtroende för innehållet. Dessutom är det ett ämne som alltid är aktuellt och med inslag av kända gäster som berättar om sina förlossningshistorier etc. så blir det också väldigt intressant för den stora massan.
– Jag har genom åren också jobbat en del med The World Economic Forums poddar, som både vänder sig internt till personer inom organisationen men också fyller en funktion som en kanal utåt – för att ge mer insikt gällande olika områden som WEF engagerar sig i. Organisationens olika poddar växer organiskt eftersom den ihärdigt fortsätter att pusha ut avsnitt parallellt med sitt övriga arbete. Dessutom har WEF möjligheten att få inflytelserika personer att dela avsnitt via sina sociala medier, vilket givetvis bidrar till större spridning.
🎧 Slutligen, finns det några genvägar till det perfekta ljudet?
– Ja, köp en Shure SM50 mikrofon, sätt dig i ett ljudisolerat rum (alltså inte ett konferensrum utan snarare en garderob) och använd alltid hörlurar när du poddar.
Gabriella Lahtis tre bästa tips för företagspoddar
- En programledare/röst utåt/moderator som förmedlar företagets usp/budskap till lyssnarna (alltså syftet med podden).
- Ta in en expert/kunnig/representant inom företaget, som vet vad den snackar om och som kan bidra med värdefull information.
- Släng in en gäst, helst en känd person, som har åsikter eller helt enkelt kan bidra med en personlig berättelse – som kan kopplas ihop med poddens ämne och format.
___
Den här texten publicerades ursprungligen i mitt nyhetsbrev Fredrik Wass tänker på kommunikation. Börja prenumerera här.