Det mest grundläggande sättet att hitta människor på internet är att hjälpa dem hitta dig. Det säger The Social Networking Weblog i inlägget LinkedIn case studies and the importance of being findable. I inlägget jämförs metoden att söka efter personer med olika kompetenser på t.ex. Google med sökningar i dedikerade nätverk som LinkedIn (eller varför inte OpenBc, Shortcut m.fl.).
"What’s frustrating is that more professionals aren’t making their information available in these tools. Really — if you’re a professional and want to be found, list yourself everywhere possible. Copy and paste your information, and it only takes a few minutes per site. You don’t have to actively participate if you don’t have time — just make yourself searchable in a structured way. There really are people who are looking for you in these sites and want to find you."
De flesta människor brukar väl titt som tätt "googla" någon ny bekant eller ibland en avlägsen vän för att försöka hitta information om personen. En aspekt jag ibland funderar över är de digitala spår vi alla lämnar bakom oss. Spår som ibland är omöjliga att radera eller hitta källan till. Mycket av den information du publicerar idag och de sammanhang du presenteras i på nätet kommer antagligen finnas tillgängliga under lång tid framöver. Det en rebellisk tonåring skanderar med bruten stämma på sin blogg 2005 kanske presenteras för honom tio år senare vid en anställningsintervju. Är det rimligt att behöva försvara sig inför den typen av situationer? Kommer vi att i större utsträckning kommunicera vår identitet utifrån de 20 första googleträffarna på det egna namnet istället för som tidigare genom personliga relationer, uttryck och livsstil?
2 kommentarer
”Kommer vi att i större utsträckning kommunicera vår identitet utifrån de 20 första googleträffarna på det egna namnet istället för som tidigare genom personliga relationer, uttryck och livsstil?”
Mycket tankeväckande. Bör också addera till en viktigt komponent som missades i dagens annars trevliga artikel i CS Jobb om personligt varumärke och om dess betydelse i jobbsökarsammanhang. Marie Sammeli, VD på Appareo http://www.appareo.se la ut texten om vad man skulle tänka på.
Själv har jag upptäckt på Google att om hur jag för länge sen som ordförande i en internationell PR-student förening, övade mitt installationstal något överförfriskad. Och att intervjupersonen hade talet på band. Skönt nog var mitt namn felstavat.
Värt att notera är också hur otroligt olika de olika sökmototerna presterar i det här sammanhanget.
Jag känner personer som gjort det till en princip att ”synas” så lite som möjligt på nätet just pga risk för obehagliga överraskningar senare i livet. Målet är att få ett nollresultat vid Googlesökning. Eftersom jag jobbat med webbpublicering i flera år, så finns det ett otal ”Publicerad av Fredrik Wass”-sidor därute, dessutom med mina tidigare arbetsgivare som avsändare. I can run, but I cannot hide. 🙂
Med andra ord kan jag lägga ner själ och hjärta i att bygga mitt personliga varumärke men samtidigt måste jag vara beredd på att sidan med Halmstadspexets styrelse från studietiden alltid kommer finnas där. 😉