En del communities marknadsför sig som noder för att hitta nya affärskontakter, bredda sitt nätverk och helt enkelt skapa möjlighet till nya affärer. Bland de lite mer affärsinriktade nätverken hittar vi OpenBC och LinkedIn. Communityt Shortcut är enligt mig lite av en hybrid där mycket fokus ligger på karriärutveckling och kontaktskapande men också aktiviteter som inte i första hand är relaterat till affärsverksamhet utan istället handlar om särintressen, så som till exempel speciella klubbar med inriktning mot sport, musik, mode eller resor; En sorts nätverk i nätverket.
Nyligen skapade medlemmen Sören Meelby en diskussionstråd där han via en enkätfråga undrade hur ofta det görs affärsmässiga utbyten bland medlemmarna. Frågan har hittills besvarats av 108 personer vilket motsvarar ungefär en femtedel av antalet samtidigt inloggade medlemmar på sajten en vanlig vardag. Nedan ser du resultatet av frågan (SC = ShortCut).
Några röster från medlemmar i den efterföljande diskussionen:
"I vissa fall önskar jag att SC var mer affärsinriktad, men samtidigt är jag glad över att det är mer personligt än många andra affärsnätverk. Aktiviteten blir ju betydligt högre då."
"För min del är SC ett befintligt OCH ett ständigt skapande av personligt nätverk. Och genom detta nätverk skapas nya affärsmöjligheter, möjligheter till uppgradering av tankar och idéer OCH – inte minst – nya vänner. Som igen har givit mig nya möjligeter till nya affärer… En positiv rundgång…"
"För mig är SC svaret på många av mina frågor – allt från bra frisörer till hur man bäst samtalar med chefen i specifika syften till bra caféer på söder till företagsnamn och utbildningsfrågor och träningsinspiration och ibland mer – ibland mindre stimulerande tidsfördriv."
Det är ingen tvekan om att många ser det personliga, icke karriärrelaterade, kontaktsskapandet som minst lika viktigt som möjligheten att få nya uppdrag, bli tipsad om jobb eller utbyta erfarenheter om den bransch man arbetar inom. Ofta flyter dessa två syften ihop eftersom en människa trots allt är samma person även utanför dörren till arbetsplatsen. Alla affärer sker i slutändan mellan människor och kanske är det som jag skrev i intervjun till Nordic Internet Marketing Group; Everything is about being personal. Alltså en tanke att ta med sig för den som tänker sig att skapa nya plattformar för interaktion mellan människor på internet, så kallade sociala medier. De viktigaste nätverken är förstås de informella där utbyte sker hela tiden och med större precision, vare sig det sker on- eller offline.