Det kanske inte är så konstigt att allt större del av reklamkakan när det gäller underhållningsindustrin består av produktplaceringar. Konsumenternas verktyg för att undvika det traditionella reklamavbrottet blir allt bättre med t.ex. TiVo. En positiv sak jag själv kan uppskatta med bra genomförd produktplacering är att den förhoppningsvis når den målgrupp som den är avsedd för och samtidigt inte stör övriga tittare onödigt mycket. Den tittare som inte bryr sig om märket på filmhjältens mobiltelefon kommer antagligen inte heller att irritera sig om man råkar se modellen i bild (förutom i produktplaceringsskräcken Hamilton då förstås). Självklart måste genomförandet kännas relevant för filmens handling.
Från Dagens Nyheter:
"I december förra året föreslog EU-kommissionen nya, liberala tv-reklamregler. Bland annat vill EU:s mediekommissionär Viviane Reding öppna för produktplacering, där en vara exponeras i själva programmet i stället för i reklampauser. Förslaget har fått kritik i Sverige, bland annat av medieminister Leif Pagrotsky. Men i branschen tror man att en uppluckring är på väg.– Det måste det bli, förr eller senare. Då kommer marknaden att riktigt explodera. Dessutom slipper branschen jobba i den gråzon som finns i dag där TV 3 och Kanal 5 har sina regler och TV 4 och SVT sina, säger Peter Carnello.[vd, Inbetween Entertainment]"
Schysst film som både förklarar fenomenet och visar riktigt många exempel på bra och dåliga produktplaceringar (och kostnaden för dem) från kända filmer:
2 kommentarer
Det där är verkligen intressant. Framför allt som ämne för diskussion, så vad tycker du om saken – i synnerhet när sådana filmer/TV-serier där produktplacering används sedan sänds i SVT där reklam är förbjuden?
Ja, definitionen av ”reklam” blir ju ganska viktig att få fram i ett sånt sammanhang. Vad är skillnaden för tittaren om t.ex. en bil är produktplacerad (BMW betalar för att hjälten kör deras bil) jämfört med om produktionsteamet bakom filmen råkar välja en BMW utan vare sig sponspengar eller andra intäkter kopplade till valet.
Svar: Ingenting.
Men budskapet som bilvalet signalerar kommer att vara detsamma. Det budskapet kan i sig leda till att stärka BMW:s varumärke, oavsett om de betalat för det eller inte. Trixigt.