Second Life-hajpen kulminerar

En historisk händelse värd att berätta för barnbarnen, eller en hajp som kulminerar för att snart glömmas bort? Oavsett vilket så var det intressant att närvara vid den presskonferens där Carl Bildt invigde Svenska institutets virtuella ambassad i Second Life. Och jag var inte ensam. Internationell och svensk press var på plats med allt från CNN till NRK representerade. Jag var förstås där för Internetworlds räkning och fick några ord med Olle Wästberg som jag bad förklara vad skattebetalarna får ut av satsningen. Byggandet av Second house of Sweden gick trots allt loss på 400 000 kronor. Enligt Wästberg har satsningen betalat sig genom den uppmärksamhet Sverige fått i internationell media. Enligt honom har planerna på den virtuella ambassaden genererat 1000 artiklar i media från 40 länder.

Bildts avatar i Second Life

Carl Bildt verkar ha förstått var allt händer i framtiden.

”För 15-20 år sedan ägnade sig många ungdomar åt att titta på tv. Vi ser nu att tv-tittandet minskar till förmån för nätanvändandet. Unga människor interagerar med varandra på nätet och är mer aktiva. Det tror jag kan få konsekvenser även på politisk nivå.”

Läs mitt referat från invigningen på Internetworld.se.

Senare samma dag blev jag inbjuden att diskutera Second Life i P3 Rond med Amanda Rydman. På plats fanns även Jean-Daniel Maurin från PR-byrån Westander. Vi hade totalt sex minuter på oss och pratade bland annat om PR-aspekten av Svenska institutets satsning samt min ståndpunkt att det här är början på slutet för de företag som försöker rida på Second Life-hajpen. Du kan lyssna på inslaget här. Läs också Alvemarks tankar kring inslaget och PR-ifieringen av public service här.

Bildt klipper bandet till den virtuella ambassaden

1 kommentar