Bison Trackback 2009: Per Robert Öhlin

"De digitala nätverk som de slapptänkta kallar sociala medier för tankarna till kejsarens nya kläder"

Per-robert-ohlin
Jag frågar några bra människor om deras upplevelse av 2009. Vad var viktigast och vad kommer vi att minnas även i framtiden?
Per Robert Öhlin arbetar som varumärkeskonsult, kommunikationsstrateg och copywriter. Hans blogg Mine goes to eleven (namnet är hämtat från en scen ur kultfilmen Spinal Tap) behandlar hur vi kan förhålla oss till "den kommersiella kommunikationens värld".

Nämn en viktig händelse i din bransch under 2009 som vi kommer att minnas även i framtiden.
2009 var året då bland annat Google wave, Kindle och iPhone bidrog till att vi skymtade framtiden. Det var året då vi fick en försmak av hur tiotalet kommer att gestalta sig. Men det var också året då många av oss fick en dålig smak i munnen. Det var nämligen då den omskrivna »reklambyråchefen« namngavs, kränktes och dömdes för mordförsök i de digitala nätverken utan någon som helst saklig grund. Det var händelsen som fick många att inse att mycket av den mediala demokratiseringen även har en baksida. Att utvecklingen stadigt blir bättre, men samtidigt också sämre. Det blev smärtsamt uppenbart att trender alltid skapar mottrender, likt en pendel som tycks dröja sig kvar i ytterlägena – närmare bestämt i de svartvita, grovt förenklade och fördomsfulla tillstånd som mer verkar röra tiden vi lämnat och tiden som kanske kommer, än tiden vi lever i här och nu.

Det var året då vi upptäckte hur snabbt en vederhäftig historia kunde spjälkas upp i en mängd subjektiva åsikter som färdas lika snabbt som ljuset i bredbanden mäktar med och färgar ursprunget till en version som mest hyllar den som sprider dem. Det var året då vi insåg att de digitala nätverk som de slapptänkta kallar sociala medier för tankarna till kejsarens nya kläder.

Spridningseffekten har visat sig betydligt överdriven (snabbheten däremot, är kanske snarare underdriven) och talet om de nya medierna som demokratiska är föralldel riktig, men har en baksida som skrämmer. Aldrig förr har det nämligen snackats så mycket skit, farits med så många osanningar och mobbats och förtalats som nu. Friheten har ett pris. Priset vi tvingas betala är den relativa sanningens skevhet. Och möjligen var det året då vi förstod vad vi inte förstod: att vi förlorar kunskap nästan lika snabbt som vi vinner den. Att modern kommunikation inte handlar om vare sig gamla eller nya medier, om online eller offline eller att nå ut till varje pris – den handlar om att nå in. Det kräver i sin tur gedigna kunskaper i kommunikation. Och därmed ställs vi inför den svåraste utmaningen av dem alla, den som tar oss tillbaka till själva utgångspunkten: Att finna något vettigt att säga, som berör folk på djupet. För det som inte berör bryr man sig så klart inte om.

Vad var det viktigaste som hände dig personligen under 2009?
Jag är särskilt nöjd med att ha skrivit färdigt uppföljaren F*ck logic 2 efter många påtryckningar. Och över att nästan hunnit klart min nya bok, Den mentala orgasmen.

Hur skulle du beskriva utvecklingen just nu?
Motsägelsefull: vi styr mot en tillvaro som är mer meningssökande och nätverksberoende än tidigare, samtidigt som vi blir mer ytliga och isolerade än någonsin.