De har bubblat runt ett tag nu, ryktena om Facebooks IPO (Initial Public Offering), det vill säga att Facebook ska börsnoteras. Flera källor rapporterar om att processen är igång, och att företaget kan börsintroduceras till en värdering på mellan 75 och 100 miljarder dollar. Det skulle göra Facebook till ett företag högre värderat än till exempel Disney, Amazon eller likvärdigt med McDonalds. En hisnande siffra, men det ska ställas mot det faktum att Facebook idag har 800 miljoner användare över hela världen, dessutom med en fungerande affärsmodell (som dock ständigt utvecklas). Enligt flera källor kan beskedet om börsintroduktionen komma senare i veckan.
VentureBeat skriver:
With that many people paying attention, the potential for generating a massive amount revenue is very high. In 2011, some speculate that the company earned $4.2 billion, but the coming year should prove even more successful. By some estimates, Facebook will account for nearly 17 percent of total U.S. advertising revenue in 2012, while its advertisements will account for 28 percent of all ads seen. This suggests that Facebook will earn more ad revenue than Google, Microsoft or Yahoo by the end of 2012.
Var tionde person på jordklotet använder Facebook. Under hela 2011 beräknas Facebook som sagt ha omsatt 4,2 miljarder dollar, det är lika mycket som Apple omsätter på tre veckor. Intäktsmässigt ligger det sociala nätverket alltså i lä bakom jätteäpplet i Cupertino.
Allt du behöver veta om Facebooks börsintroduktion
Den här infografiken kommer från AccountingDegreeOnline.net och är licensierad under Creative Commons.
1 kommentar
[…] som det spekulerats om tidigare, och som jag skrev om i söndags, så blev det idag (onsdag) klart att Facebook ansöker om att börsintroduceras, det vill säga en […]