Snabba uppdateringar, många besökare och en ofta bred flora av redaktörer och utvecklare bakom kulisserna. Det är några faktorer som finns med när designbyrån Doberman skapar sidor som varje dag besöks av miljontals svenskar.
Nyligen fick SVT Svenska designpriset för den nya versionen av SVT Nyheters webb, en sajt som Doberman varit med och skapat helt från grunden. Designers, webbutvecklare och redaktionell personal har alla jobbat tätt med utvecklingen i ungefär två år. SVT bytte både internt publiceringssystem likväl som extern design av själva sajten samtidigt, något som ställde extra stora krav på projektmedlemmarna.
– Vi gjorde ett gediget insikts- och konceptarbete för att samla organisationen kring vad vi skulle göra. Vi tittade även parallellt på hur andra gjorde och vilka förväntningar som fanns, säger Johan Bernunger.
Han är konceptutvecklare på Doberman och jobbade som utvecklingsansvarig på DN.se i fem år innan han gick över till byråsidan för tre år sedan. Nu har han hjälpt SVT att hamna i framkant på utvecklingen genom en nyhetssajt som även har responsiv design. Det innebär att sidan ändras och justeras automatiskt beroende på vilken skärmstorlek eller enhet som besökare använder. Fördelen är att utvecklarna inte måste bygga separata mobilsajter utan kan fokusera på en enda sida som funkar i alla enheter.
– Det är jobbigt i början innan man satt de stora principerna. När man väl fått ordning på sitt ramverk och har byggt det en gång så går det ganska snabbt sen. Och på sikt är det oerhört mycket mer effektivt, säger Johan Bernunger.
Under konceptarbetet med SVT Nyheter försökte teamet hämta inspiration från andra ställen än bara konkurrerande nyhetssajter.
– Vi jobbade mycket i konceptfasen med att till exempel tänka på sajten som en app. Det gäller att våga inspireras av vad som helst. Tänk om hela nyhetssajten var SVTplay? Eller tänk om den var Google Reader eller Huffington Post? Det är en bra metodik.
Tipset till andra som utvecklar sajter är att inte tänka för mycket.
– Tänk inte för länge utan gör hellre om många gånger. Vi jobbar mycket så med våra prototyper. Det handlar mer om evolution än revolution.
Så ser framtidens nyhetssajt ut
Tiden när det finns ett fåtal stora nyhetssajter som alla liknar varandra är snart förbi. I framtiden är vi på väg bort från de stora mediahusen hävdar Johan Bernunger.
– Vi ser tecken på att deras affärsmodeller inte håller i en digital miljö. Nyheter24 är intressanta i det perspektivet. De skiljer sig i både tilltal och form och är ganska framgångsrika. Jag tror att vi kommer se mer nya mindre sajter, men vi är inte där ännu. De traditionella varumärkena är fortfarande hyfsat starka.
Den här texten är publicerad i Jusektidningen.
#Blogg100, inlägg nummer 003.