Lyckat med sponsring av podcasts och dags för Almedalen

Makthavare.se:s redaktionsträdgård under almedalsveckan 2010
Makthavare.se:s redaktionsträdgård under almedalsveckan 2010

Imorgon bär det av till Almedalen igen. Jag befinner mig i Visby söndag-onsdag och kommer framförallt att göra två saker. Dels kommer vi att podda med Maktministeriet och försöka fånga upp både intressanta personer och ämnen på plats. Vi kommer att hålla till på Almegas Bloggplats H12 för inspelningarna, så kom gärna förbi. Och dels kommer jag även att skriva en del för Makthavare.se, om än i något mindre omfattning än tidigare år. Sen blir det säkert ett gäng möten och stealth-operationer under radarn på de sociala flödena.

Imorgon (söndag) kl 17.30 kommer jag att sitta inspärrad i en cell i 15 minuter som en del i kampanjen #SittMedDawit, till stöd för den svenske medborgaren och journalisten Dawit Isaak.

Vore kul att ses om du är på plats, annars rekommenderar jag Makthavare.se – Almedalens egen interntidning, för att hålla koll på vad som händer under veckan.

För övrigt är det intressant att notera Lars Erlandssons magisteruppsats som handlar om hur lyssnare tar emot kommersiella budskap i podcasts. Uppsatsen har gjorts med hjälp av lyssnarenkäter från de tre sponsrade poddarna Löparpodden, Alex och Sigge och Värvet. Du kan läsa hela uppsatsen och även ta del av några rekommendationer för företag som vill sponsra podcasts.

Ur sammanfattningen:

”Uppsatsen visar att det är mycket som talar för att sponsring av podcasts är en bra idé. Särskilt väl fungerar kanalen för företag som vill stärka kännedomen och attityden till sitt varumärke hos en yngre publik och det finns stora möjligheter att med stor trovärdighet nå direkt in i en målgrupp som delar specifika intressen.”