Rekordbudget för att sprida Sverigedemokraternas egen version – men kvinnor exkluderas

”Sverigedemokraternas ”tal till nationen” blev veckans största Facebookpost. Jag blev nyfiken på om det här var organiskt, eller om det fanns pengar bakom. Så jag använde mig av Metas annonsverktyg och kunde hitta att partiet betalat en kvarts miljon kronor för spridningen. Och på Youtube 150 000 kronor. Det är högt, i nivå med vad partiet betalade i slutspurten, riksdagsvalet 2022.”

Så skriver Emanuel Karlsten, som har gjort en genomgång av vad Sverigedemokraterna betalat för att få spridning på klippet med partiledaren Jimmie Åkessons motattack, efter avslöjandet om sd:s trollfabriker.

Kalla Faktas granskning visade det som många redan hade på känn – att partiet drivit en egen trollfabrik och påverkat opinionen via anonyma konton som ska uppfattas vara vanliga personer och inte partianknutna aktivister. Så kallat astro turfing.

Karlsten pekar även på andra intressanta faktorer, som till exempel att Sverigedemokraterna helt exkluderat kvinnor från målgruppen när de betalade för spridningen på Youtube. Det bekräftar bilden av att det främst är män som väljer att stötta det rasistiska partiet och att männen är den grupp där budskapet antagligen hade störst möjlighet att nå ut och få spridning.

___
Den här texten publicerades ursprungligen i mitt nyhetsbrev Fredrik Wass tänker på kommunikation. Börja prenumerera här.