Genom åren har jag jobbat inom kommunikationsfunktioner i stora och små företag och organisationer. Jag har gjort många misstag när det gäller att få gehör för “mitt perspektiv” gentemot den övriga organisationen. Ibland har jag känt mig ensam och bortglömd i min roll som kommunikatör och ibland har jag känt att jag saknat både erfarenhet och kompetens för att på riktigt förstå kärnverksamheten och dess mekanismer. Därför tänkte jag bjuda på tre misstag (och automatiskt tre tips) jag gjort i tidigare uppdrag så att du slipper göra dem själv.
- Toppstyrning fungerar dåligt
Även om man lägger massa tid på att skapa allt ifrån varumärkesplattformar, och stilmanualer till grafiska profiler och kommunikationsbudskap så är det inte värt något om man inte lyckas förankra dessa hos de som faktiskt ska använda dem. Och det behöver ske tidigare i processen än man tror.
Känslan av att vi tillsammans har utformat innehållet snarare än att kommunikationsavdelningen kokat ihop något hemma på kammaren är viktig. Det handlar också om ansvarstagande. Det är svårare att avfärda något om man själv varit med och tagit fram det. Få med viktiga nyckelpersoner tidigt i processen. - Hitta dina ambassadörer och kommunikationsvänner internt
På samma sätt som man ibland kan behöva ta in en extern konsult som säger det man egentligen redan vet – för att få till exempel en ledningsgrupp med på noterna, så är det alltid bra att identifiera personer i organisationen som både förstår kommunikationens roll samt har en positiv inställning till din roll eller avdelning. Dessa blir dina ambassadörer i organisationen och övriga anställda kan ofta tendera att lyssna på om dessa personer talar positivt om vad kommunikationsavdelningen gjort eller gör, jämfört med när du själv möter och kommunicerar med medarbetare internt.
De värsta motsträvarna kommer inte gå att vinna över på din sida utan de kommer att ändra sig när en majoritet av övriga i organisationen gör det. Fokusera på de som visar intresse och förändringsvilja först. - Förstå kärnverksamheten – på riktigt
Det här antagligen det misstag jag gjort flest gånger, oavsett om det var när jag jobbade på advokatbyrå, i det militära eller inom vården. Jag hade behövt göra min läxa snabbare i början av min anställning och tagit mod till mig att faktiskt kasta mig ut i kärnverksamheten. Istället var jag nog lite för feg och avvaktande.
Att följa med en medarbetare i en helt annan del av organisationen under en dag är ett exempel, eller att göra djupintervjuer med olika personer på olika nivåer om vilka problem de upplever i sin vardag samt kommunikationens roll i det.
I efterhand har jag många gånger insett att jag landat fel i mina slutsatser just på grund av bristen på verklig förståelse och hade jag fått backa bandet hade jag gjort annorlunda.
Den här texten publicerades ursprungligen i mitt nyhetsbrev Fredrik Wass tänker på kommunikation. Börja prenumerera här.