Tweens – barn i åldern 8-14 år, utgör en allt starkare konsumentgrupp med ökat inflytande över hela hushållets konsumtionsvanor.Det säger Martin Lindstrom i sin bok Brandchild som baserar sig på en undersökning gjord bland flera tusen barn från över 70 städer i 15 länder. Enligt undersökningen baseras till exempel 67% av alla bilköp på vad barnen i familjen tycker – inte föräldrarna.
Det är större chans att deras bästa vän sitter på andra sidan jorden än på samma gata och deras största skräck är att batterierna till mobilen ska ta slut. Tweens är inte rädda för terrorism, däremot att deras föräldrar ska skiljas. Trygghet och säkerhet står högt i kurs. Företag som vill hålla jämna steg med dessa tweens har mycket att lära av Lindstroms bok. Det handlar om helt nya sätt att marknadsföra sig på. En tween genomskådar dagens reklam busenkelt och är en kräsen konsument av både teknik och upplevelser. Man kan heller inte kategorisera en tween som en typ av konsument. Rollerna som barnet har kan se olika ut beroende på sammanhanget; en konstruerad identitet i ett nätverksspel, en skribent på ett diskussionforum eller en skolkamrat, flera roller som sinsemellan kan skilja sig markant.
Företagen och marknadsförarna har en tuff uppgift att tackla. Det är ingen tvekan om att den mediekritiska, värderingsdrivna och globala tweengenerationen är på stark frammarsch!
Martin Lindstrom: Varumärkesexpert och författare till boken Brandchild.