Personligt varumärkesbyggande är något alla människor gör mer eller mindre medvetet. Varje gång du söker ett jobb eller möter en ny människa så funderar du säkert över hur du vill presentera dig själv. Hur beskriver du ditt eget varumärke? Du kanske även funderar på vilken typ av kontakter du skulle vilja ha i ditt nätverk eller vilka av dina befintliga kontakter som du gärna håller kontakten med. Alla skulle inte erkänna det men de flesta bloggförfattare sysslar med Personal branding i någon form. Det blir extra tydligt i bloggsfären eftersom de flesta bloggar har EN författare med högst personliga åsikter. Bloggar rankas och listas i olika sammanhang och vad dessa rankingar beskriver är vilka bloggar och därigenom bloggskribenter som har starkast varumärke.
Ola Rynge har startat en blogg i ämnet och beskriver innehållet som "Reflections and thoughts about Personal Branding from a Entrepreneurial point of view ". Området är intressant och jag hoppas Ola fortsätter skriva. Senast tipsade han om sajten Preople som mäter ditt personliga varumärke på nätet efter träffar och förekomster på olika webbsidor; väldigt trubbigt och ovetenskapligt men ändå fascinerande.