Det är alltid intressant med diskussioner kring förändringen av medielandskapet och hur traditionella maktpositioner inom densamma utmanas. Är det inte citizen journalism så är det bloggrevolution eller "användargenererat innehåll". Det rör på sig inom många områden. Bloggarnas framväxt är bara ett av dem. Erik Stattin uppmärksammar Anders Mildners Kommentar: Bloggen till groggen – Det mest omskakande med bloggutvecklingen är att mediepubliken håller på att förändras. (Expressen). Artikeln beskriver hur man på publicistklubbens årsmöte visade märkbart ointresse för hur radikalt mediepubliken håller på att förändras. Anders beskriver förändringen som oöverskådlig.
Anders Mildner, Expressen:
För publiken – till exempel denna tidnings läsare – är inte längre passiva mottagare. En stor del har förvandlats till aktiva producenter, som oförtrutet bearbetar, kommenterar, sorterar, rangordnar och sätter in informationen ett sammanhang.
Betydelsen av denna förändring går knappt att överblicka.
[…]
Enligt den svenska mediediskussionslagen kommer en debatt om bloggar långt förr än senare att låsa sig i frågan om bloggar är bra eller dåliga. Så även här.
Det finns extremt mycket dynga, menar GP:s kulturchef. DN:s litteraturkritiker håller med. Övriga deltagare intar motsatt hållning.
Bra, bra, bra. Blä, blä, blä.
Men bra eller dåligt är oviktiga mått i sammanhanget, framför allt eftersom det numera i allt högre grad är publiken som avgör.
Vad gäller svenska bloggdebatter frestas man mest att citera Cardigans: If this is communication, I disconnect. Och om det är rätt eller fel kan du, som sagt, välja själv.Erik Stattin, MyMarkup:
Det är lustigt hur journalister av det mer finsmakande slaget alltid klankar ner på meta-aspekterna i bloggandet, när de som faktiskt aktivt deltar i "kulturen" diskuterar förutsättningarna för sitt skrivande och infrastrukturen för publiceringen, men är det någon som räknat antalet spaltmetrar och paneldebattminutrar som gått åt fruktlösa back-and-forths om "bra eller dåligt"? De älskar att älta frågan, men det är rätt sällan man läser erkännanden av hur viktiga bloggarna blivit som informationskälla för journalister (eller borde vara det, se Lex Cargo), förutom de obligatoriska och på något vis validerande orden "det här diskuteras bland tusentals bloggar" utan att behöva specificera var.
För mer information om den nya mediepubliken rekommenderar jag alla sammandrag och reflektioner i anslutning till Bloggforum.se.
1 kommentar
BBC blir socialt media – tar steget till webben 2.0
BBC – detta flaggskepp inom public service i världen – har insett vad webbens utveckling just nu innebär. BBCs direktör Mark Thompson säger till Reuter:
The second wave of digital will be far more disruptive than the first and the foundation…