Apropå det här och det här. Skönt att se att allt är sig likt.
Så var konferensen Omform över för den här gången. Jag deltog som utlovat i en paneldebatt som jag tyckte blev hyfsat nyanserad. Researcher-Niclas har samlat ett gäng länkar…
Ibland blir det lite knas och det är alltid intressant när det händer. Jag antar att nedanstående sida från tidningen City (2005-12-14) visar det vattentäta skott mellan redaktion och annons/marknadsavdelning som ofta framhävs i objektivitetsdebatter. För inte var det med avsikt annonsen hamnade där?
400-600 reklambudskap sköljer över oss varje dag i magasin, reklamtavlor, på TV och i dagstidningar. Ett av elva har ett direkt budskap om skönhet och då är inte…
”Reklambranschen står inför en oundviklig revolution, en renodling från annonsmassproducent till kommersiell storyteller. Det sistnämnda är vi bäst på. Det förstnämnda är inhousebyråerna och algoritmer bäst på. Ingenting…
2 kommentarer
Ja, det blir så tydligt när man ser båda annonserna tillsammans. Ganska jobbigt. Såg ditt inlägg med pub-reklamen också och fick samma äckliga smak i munnen. Går det inte att 2007 göra en smartare och snyggare reklamkampanj än så här?
Beta Alfa skriver: ”Kvinnor tvålar in sig — män använder elverktyg. Spana in Bisonblog så förstår du vad jag menar.”
Jag såg något liknande i Ica Maxis reklamblad som kom idag. På näst sista sidan har de ”Presenttips till Mors dag” med krämer, lotions, brun-utan-sol, oljor, mm. På baksidan har de istället rubriken ”Bara för pappa!” med hygientrimmer, skäggtrimmer, hårklipper, rakapparat, eltandborste och trådlös telefon.