Superkändis 2.0 – författaren har blivit het

Böcker är den nya musiken, och författarna de nya superstjärnorna. Vad är det som hänt och varför är litteratur hetare än någonsin?

(Artikeln är tidigare publicerad i tidningen Studentliv.)

Internet har förändrat villkoren för bokförsäljare världen över med den amerikanska bokjätten Amazon längst fram i säljarledet. Men det är något mer på gång. Boksläpp är ibland lika heta som konsertbiljetter och i tv-sofforna bereds plats för den nya tidens superkändis – författaren.

Anna_tillgren_albert_bonniers_frlag
– Det är en tydlig förändring. De senaste tio åren har intresset för författare och bokbranschen exploderat. Idag läser du många artiklar om litteratur i vanlig media som förut kanske bara publicerades i vår branschtidning, säger Anna Tillgren, pr- och informationsansvarig på Albert Bonniers förlag.

Vad beror vår fokusering på böcker och författarskap på?

– Jag tror att det är många faktorer som samverkar. Att man har ett större intresse för författare måste rimligtvis vara kopplade till att bokförsäljningen ökat. Och idag säljs det böcker på helt andra ställen. Lastbilschaufförer byter ljudböcker på bensinmackar och du kan köpa böcker på Ica, säger Anna Tillgren.

En sak som förändrat hur läsarna får nys om nya boktitlar är genombrottet för sociala medier i form av till exempel bloggar. På Albert Bonniers förlag använder man sig av de nya kanalerna i marknadsföringen. Men bara de stora är intressanta.

– Bloggen ser vi som ett medium, precis som en tidning. Det måste vara en stor blogg eller community, annars blir det ohållbart för oss. I USA skickar vissa förlag inte ut recensionexemplar längre, utan hänvisar till bloggvärlden. Men så ser det inte ut i Sverige än.

Bokhora.se utger sig för att vara Sveriges största litteratursajt och har fått stor uppmärksamhet för att ha tagit sig in i litteraturkritikens finrum med sin entusiastdrivna blogg, driven av fem kvinnor. Och nätet har bidragit med mer än bara en ny försäljningskanal för förlagen.

– Många ser läsning som en ensamhobby, men via nätet blir det socialt. Även om det fanns bokklubbar förr så var det svårare att hitta varandra, säger Johanna Ögren, en av grundarna av Bokhora.se.

Förutom att blogga flitigt anordnar Bokhora-gänget olika aktiviteter med koppling till böckernas värld. Bland annat har de flera gånger arrangerat bokkollo. Då åker ett gäng lästokiga människor iväg tillsammans och pratar böcker, samt läser förstås. Och från att ha varit ett entusiastprojekt har Bokhora.se blivit en maktfaktor i den svenska litteraturbranschen.

– Alla förlag och bokhandlare känner till oss. Vi har även hört rykten om att butiken Pocket Shop skyltar med de böcker vi skriver om, eftersom de vet att de kommer vara efterfrågade. Maktfaktor har en negativ klang, men det är kul att vara med och påverka, säger Johanna Ögren.

Enligt Johanna tycker många läsare att traditionell litteraturkritik kan vara för krånglig.

– Det finns fördelar med att vi inte är traditionella recensenter. Vi ”talar med bönder på bönders vis”. Vi märker också att besökarna inte vågar kommentera när vi analyserar för mycket i våra inlägg.

Boktips till studenter från Johanna Ögren:
– Är du trött på kurslitteratur? Läs då Mats Strandberg. Han är duktig inom sin genre. Dannyboy och kärleken av Daniel Åberg rekommenderas också. Den handlar om den fina fumliga kärleken och ger inspiration att plugga mer!