När jag var en sådan som blev inbjuden för att göra trendspaningar om sociala medier, ja under FÖRHISTORISK tid alltså, fanns det en bild i presentationen som alltid gav samma reaktion i publiken. Hade jag inte fångat intresset tidigare så visste jag att det skulle hända då.
Rubriken på den enskilda keynote-bilden var “Den perfekta uppdateringen” och bestod av en samling siffror jag samlat ihop från de största sociala mediernas egna information om vilka uppdateringar som fick mest uppmärksamhet eller störst spridning.
Snabbt såg jag hur många publiken tog upp sina mobiler och fotade av bilden med sifforna på min presentation. För det ÄR ju något med siffror som känns väldigt konkret och tydligt, visst?
När du kollar på mått som visningar, delningar, kommentarer eller gillningar (kort sagt interaktioner) så ger de ett sken av att vara extremt exakta mått som går att relatera och jämföra över tid, trots att vi numera vet att minsta ändring i algoritmerna från plattformens sida kan förändra din statistik – oavsett din egen prestation.
Det är ett flytande mått men med exakta tal. Skumt va?
Neil Patel beskriver i ett antal inlägg på Threads de optimala siffrorna för flera olika sociala medier, baserat på en undersökning av 2 384 083 “pieces of content”.
Här är några av siffrorna Patel presenterar:
⏲ Ett Instagramklipp ska vara 11-17 sekunder om det ska vara underhållande eller 38-51 sekunder långt om det är utbildande.
⏲ TikTok-videos ska vara 18-31 sekunder långa om det är underhållning och 42-54 sekunder om det är utbildande.
⏲ Enligt Neil Patel är det kört för den som vill nå ut på Facebook. “In most cases the reach sucked no matter what the length of the content was… :/ It sucks but it is what it is”
Är det så enkelt som att den som följer “formeln” automatiskt kommer nå ut med sitt innehåll? Nej, såklart inte. Innehållet måste vara bra på en mängd olika sätt som inte har med tid att göra, men att låta databaserade insikter vara en grund när man skapar innehåll är förstås inte fel, det är bara inte det enda som är rätt…
_
Ovanstående inlägg publicerades ursprungligen i mitt nyhetsbrev Fredrik Wass tänker på kommunikation. Vill du få mina tips och spaningar en gång i veckan får du jättegärna registrera din mailadress direkt här.