Så blir du en branschperson

Ta en titt på människorna på bilden. De är nominerade i Cision PR Influencer Award 2024. En utmärkelse som “syftar till att lyfta fram enskilda konsulter inom PR- och kommunikationsbranschen som driver utvecklingen framåt genom att själva ägna sig åt ett effektivt digitalt PR-arbete.”

Samma år jag själv började jobba på kommunikationsbyrå vann jag utmärkelsen. Året efter kom jag på femte plats. Senare bytte jag bransch.

Vad har vi som någon gång blivit nominerade eller vunnit priset gemensamt? Jag har en teori. Nedan listar jag några faktorer som jag vet har påverkat mina egna möjligheter att bygga nätverk, bli tillfrågad om uppdrag, agera som expert i media eller på andra sätt öka synligheten för mig i min yrkesroll.

1️⃣ Nätverka med äkthet. Visa ditt genuina engagemang i branschfrågor, det vill säga skriv INTE säljiga LinkedIn-inlägg med skryt. Dela dina tankar och insikter, samt kommentera andras. Våga “tänka högt”. Du måste inte vara smartast eller bäst på att förstå nya trender eller ha färdiga analyser, men genom att visa att du är intresserad och ställa öppna frågor skapar du både en inkluderade atmosfär samt tar plats som branschperson.

2️⃣ Skapa och dela värdefullt innehåll: Använd dina kanaler till att både skapa eget och sprida andras innehåll som blogginlägg, artiklar, podcasts eller videos som ger värde till din målgrupp. Genom att regelbundet tvinga dig själv att formulera dina insikter kommer du samtidigt skapa en ständigt pågående omvärldsbevakning samt även kunna använda ditt material och dina analyser i ditt arbete framöver. Sätt ett frekvensmål och inte ett kvalitetsmål. Kvaliteten kommer automatiskt.

3️⃣ Engagera dig i branschorganisationer och initiativ: Att vara aktiv inom relevanta branschorganisationer kan inte bara utöka ditt nätverk utan också placera dig i centrum för viktiga diskussioner och trender. Erbjud dig att tala vid konferenser, delta i paneler eller bidra med din expertis till branschmedier. Som branschmedia eller branschorganisation är det tacksamt med individer som bjuder på kunskap och som bidrar med ett värde i deras respektive sammanhang.

4️⃣ Mentorskap och samarbete: Att agera mentor för andra fungera åt båda håll. Är du ny i branschen kan du vara den nytänkare som en mer erfaren person behöver för att förstå samtiden bättre. Och är du erfaren med många år i yrket kan du både dela med dig av dina erfarenheter men också lära dig av din yngre adept.

5️⃣ Samarbeta och hylla andra i din bransch: Oavsett om det handlar om att tipsa dina följare om en bra person att följa, eller om du skapar konkreta samarbeten som till exempel gästinlägg, poddavsnitt och liknande, så tjänar du på att sträcka ut en hand till dina konkurrenter och agera inkluderande. Dessutom är det “the right thing to do”.

📩 Börja prenumerera på mitt nyhetsbrev så får du regelbundet såna här texter i din inbox.