Nu lanserar jag nyhetsbrevet ”Fredrik Wass tänker på kommunikation”

Idag, på min födelsedag, lanserar jag ett nyhetsbrev där jag regelbundet kommer att dela insikter och analyser kring kommunikation, samhällsutveckling och digitalisering.

Nyfikenheten och viljan att förstå den utveckling vi befinner oss i har varit konstant under de 20 år jag bevakat och analyserat hur internet påverkar vår kommunikation. Därför kommer jag att 2024 återvända till rötterna och satsa mer på mina egna plattformar.

Idag, på min födelsedag, lanserar jag ett nyhetsbrev där jag regelbundet kommer att dela insikter och analyser kring kommunikation, samhällsutveckling och digitalisering.

Som prenumerant får du regelbundet:

🥕 Tips och strategier för dig som jobbar med kommunikation.
🏛️ Analyser kring aktuella händelser utifrån ett kommunikationsperspektiv.
⚓ Personliga reflektioner, debattinlägg och åsikter om bransch- och samhällsfrågor.

Nyhetsbrevet kostar pengar för mig att producera men är gratis att läsa. Om du gillar det jag gör får du gärna stötta mitt arbete genom att bli betalande prenumerant.

🚀 Anmäl dig som prenumerant i formuläret ovan eller direkt på Substack.

Jag är deltidsanställd småbarnspappa till vardags, så varje extra inkomst är välkommen “in this economy”.

Hur allt började

Jag startade min blogg om internet, kommunikation och media för 20 år sedan. De tusentals inlägg som skrivits genom åren har både varit mitt sätt att omvärldsbevaka och att bygga nätverk och relationer med min omvärld. Bloggandet gav kontakter och jobb. Uppdragsgivare kontaktade mig baserat på vad de sett att jag skrivit om.

“Ett skifte i kraften” märktes när de sociala medierna på allvar slog igenom i Sverige och mycket av den energi jag lagt på bloggandet styrdes om till olika flöden på till exempel Jaiku, Twitter, Facebook, Instagram, Linkedin, TikTok och så vidare. Jag behöll delvis bloggandet och hade även en egen blogg på branschtidningen Resumé där jag skrev dagliga inlägg under en period. Men jag märkte hur jag successivt blev sämre på att publicera inlägg på min egen sajt till förmån för att ”ge bort” innehåll till de stora techbolagens plattformar. Innehåll som blivit svårt att spåra och använda i efterhand.

Därför har jag insett vikten av att äga sin egen plattform och att skapa beständigt innehåll som håller över tid. Det material jag publicerar i mitt nyhetsbrev kommer också att finnas här på bloggen.

Tveka inte över att att komma med input om vad du tycker om innehållet, både nu och i framtiden.

Kort om mig

Jag jobbar deltid som kommunikatör på branschorganisationen Sveriges Tidskrifter samt deltid som fartygsbefäl. Förutom min sjöutbildning har jag sedan tidigare en högskoleexamen i medie- och kommunikationsvetenskap och har i många år arbetat med medieutveckling, journalistik, sociala medier, digitalisering, pr, kommunikation och strategisk utveckling i svensk och internationell miljö. Jag var även chef för Psyops inom utlandsstyrkan i Afghanistan.

  • Jag har jobbat som journalist och redaktör hos flera av de större mediehusen i Sverige (till exempel Bonnier, Schibsted, IDG och Sveriges Radio), ofta med fokus på att bevaka den digitala utvecklingen.
  • Tidigare har jag flera gånger utsetts till en av Sveriges 150 Superkommunikatörer av tidningen Resumé .
  • Jag har också vunnit Cision PR Influencer Award, som den mest inflytelserika konsulten online.
  • Under sju år var jag medlem i Berghs Advisory Board.
  • Tillsammans med Rättviseförmedlingen, Thomas Frostberg och Marcin de Kaminski är jag medgrundare till TackaNej, ett upprop som går ut på att tacka nej till medverkan i helmanliga paneler. Initiativet har fått uppföljare i andra länder och inom FN samt uppmärksammats av Melinda Gates.
  • Mer om mig finns här.

4 kommentarer