Så får du saker gjort – eller konsten att göra 100 saker för att 10 ska bli bra

Nu ska jag berätta om en konstig grej. Rutiner, ramar och schemaläggning skapar framåtrörelse, spontanitet och kreativitet. Så är det i alla fall för mig. Kanske för dig också?

Om du som jag drivs av lust och intresse i livet kan det vara svårt att få saker gjorda som antingen inte är direkt akuta eller inte direkt fångar ditt intresse. Att sätta deadlines brukar vara ett bra tips för att få saker ur händerna och arbetet gjort, men för mig fungerar det sämre om det är jag själv som försöker sätta deadlines för mina egna uppgifter.

Det som däremot fungerar, och detta baserar jag på 25 års kamp mot lättja och lathet, är att skapa en ram för att uppnå det jag vill. Finns det dessutom inskrivet i kalendern är det ännu bättre. En extern beställare eller uppdragsgivare gör det ytterligare mer troligt att jag kommer att få saker gjort.

Jag tror det är därför jag dragits till kommunikations- och medieverksamhet i min karriär. Där finns det gott om cykliska händelser, deadlines, publiceringar och annat som binder upp och strukturerar ens tillvaro. Att veta i förväg att saker ska bli färdiga enligt ett förutbestämt mönster hjälper till att fylla det med innehåll och mening, men enligt mig DRIVER det också kreativiteten och spontaniteten framåt.

För länge sedan startade jag en bloggutmaning som jag kallade Blogg100. Den gick ut på att skriva minst ett blogginlägg varje dag i 100 dagar i rad. Hela konceptet utgick från idén om att hög frekvens skapar kvalitet över tid (vilket på ett sätt känns motsägelsefullt när man tänker på det.) Men jag insåg att om jag hela tiden är i processen att skapa något så kommer jag åtminstone då och då få ur mig något riktigt bra, jämfört med om jag bara litar på stundens infall. Som mest hade utmaningen cirka 700 andra bloggare som deltagare och tillsammans bevisade vi tesen om och om igen i flera år.

Samma sak upplevde jag när jag varje dag under ett år bloggade hos tidningen Resumé. Det blev en av de mest lästa bloggarna på sajten och jag kände att jag åtminstone någon gång i veckan fick till en hyfsat skarp analys.

Om vi leker med tanken att 10 procent av den output du skapar håller högsta nivå – något du är riktigt nöjd med, så kommer du i faktiska tal skapa fler saker på den höga nivån ju fler saker du gör generellt.

Om du skriver 100 inlägg och 10 av dem håller bra klass så blir det fler bra inlägg skrivna än om du skriver 10 inlägg och bara 1 blir bra. Trots att procentsatsen är densamma. Och om du schemalägger de 100 inläggen och levererar dessa till en extern uppdragsgivare. Ja, då snackar vi riktigt stor chans till genomförande av stordåd.

Sorry för min kurs i procenträkning, men håller du med om att man kan tänka så här?