I oktober var jag programledare för ett av spåren på Tidskriftsdagen. Det jag själv tar med mig, och som jag också sa till publiken, är att mediebranschens utmaningar har varit de samma många år nu – men med helt nya möjligheter att lösa dem.
Jakob Moll från det danska medieföretaget Zetland berättade hur de fått 40 000 mediekonsumenter att betala för journalistik bakom inlogg. Catherine Fulgencio som är TikTok-redaktör på 58-åriga tidningen Forskning & Framsteg berättade hur hon jobbar med vetenskapsjournalistik i kort rörligt format. Kent Vilhelmsson från Dagens ETC och Magnus Rosenquist från Tulo berättade om hur de ökat sina digitala prenumerationsintäkter. Sedan höll jag ett scensamtal med Leo Lagerkrantz som är publisher på EFN samt en paneldebatt med Johan T Lindvall (Svensk Damtidning), Eva Burman (Dagens Arbete) och James Savage (The Local) om hur de lyckas konkurrera med större medieaktörer i sin nyhetsbevakning.

Journalisten Matilda Nilsson har för Sveriges Tidskrifters räkning summerat innehållet på Tidskriftsdagen i 11 insikter på ett bra sätt så det kommer jag inte göra här.
Samma lika

Jag var på Tidskriftsdagen som deltagare i en paneldebatt första gången för sjutton (!) år sedan, det vill säga 2007. Då var jag branschjournalist på tidningen Internetworld och skrev om hur Facebook etablerades på allvar i Sverige och hur den nya heta musiktjänsten Spotify bara fanns i stängd betaversion (inbjudningar var hetaste heta). 2007 var temat för vår paneldiskussion Att ta framtiden på allvar och de två största utmaningarna för tidskriftsbranschen (och mediebranschen i stort) beskrevs vara globalisering och elektronisk publicering.
Att finansiera journalistik digitalt och få målgruppens uppmärksamhet i konkurrens med techjättarna var och är fortfarande en knäckfråga. Men skillnaden mot för 17 år sedan är att långt fler aktörer faktiskt lyckas konvertera sin publik till betalande prenumeranter. De tekniska lösningarna för att hantera digitala intäkter och digitala publiceringar är otroligt mycket bättre nu än tidigare.
Detta gäller dock även för konkurrentera…